De bruiden van Haïti verslaan orkanen, stroomstoringen en protesten om in stijl te trouwen – The Wider Image

De bruiden van Haïti verslaan orkanen, stroomstoringen en protesten om in stijl te trouwen – The Wider Image

Toen anti-regeringsdemonstranten in de hoofdstad van Haïti vorig jaar de belangrijkste wegen blokkeerden en in botsing kwamen met de politie, gebruikten Stanley Joseph en Daphne Gerard (hieronder) de kronkelende en kronkelige weggetjes van de stad om naar de kerk te komen voor hun bruiloft. hun opsmuk.

. Port au Prince, Haïti. Reuters / Valerie Baeriswyl

Stanley Joseph, die als chauffeur voor een ngo werkt, probeert de kousenband van Daphne Gerard te verwijderen, terwijl hun bruidsmeisjes toekijken, tijdens een bruiloftsspel in Port au Prince.

De bruid had zich afgevraagd of ze hun grote dag moesten uitstellen toen duidelijk werd dat een meerderheid van hun gasten het niet zou redden, vanwege de gewelddadige onrust die Port-au-Prince al maanden in zijn greep had.

Maar ze hadden veel geld en tijd besteed aan het plannen.

Joseph, 36, voelde dat ze het konden laten werken, hoewel dat betekende dat ze een vliegtuig moesten charteren om Gerard’s ouders vanuit het zuidoosten van het land naar boven te halen.

. Port au Prince, Haïti. Reuters / Valerie Baeriswyl

Erelonen Victor Rulx Guilbert, 25, Lucien Hasting, 27, Jean Louis Fabrice Guerlens, 25, en Edouard Wonder, 27, zitten samen op de bruiloft van Joseph en Gerard.

Dat is Haïti, waar koppels vaak schijnbaar eindeloze obstakels moeten overwinnen, van onrust en orkanen tot stroomuitval en vooral armoede om te trouwen.

Maar trouwen doen ze, en in stijl.

“We hebben altijd problemen in Haïti. Je kunt niet wachten. Je moet gewoon doorkomen en ze overwinnen,” zei Joseph, die een zilverkleurig pak en een lila stropdas en een corsage droeg, passend bij de lila jurken van de bruidsmeisjes. “Ik was gestrest maar gelukkig.”

. Delmas, Haïti. Reuters / Valerie Baeriswyl

Bruidegom Julio en zijn bruid Dalina, die elkaar ontmoetten op de universiteit, wachten tot hun gasten arriveren.

Het huwelijk is niet zo wijdverspreid in Haïti als in andere westerse landen, gezien de aloude creoolse traditie van ‘plasaj’, een informele huwelijksrelatie die gebruikelijk is op het platteland maar niet wettelijk wordt erkend.

Volgens de Haïtiaanse socioloog Tamas Jean Pierre heeft het huwelijk echter een groter aanzien en wordt het in het bijzonder begunstigd door de rijkere, kosmopolitische stedelingen van Haïti – niet in de laatste plaats omdat het in het buitenland wordt erkend.

. Mariani, Haïti. Reuters / Valerie Baeriswyl

Bruiden Roselene Saint Juste en Mireille Mathurin, die tijdens een gezamenlijke huwelijksceremonie zijn getrouwd met neven Sony Vernet en Herve Vernet poseren in de kerk in Mariani.

SHINDIG OP EEN SCHOENSTEUN

Toch kunnen in een land waar meer dan de helft van de bevolking onder de armoedegrens van $ 2,41 per dag leeft, alleen de rijkste Haïtiaanse echtparen zich een huwelijksceremonie, een royale dinerreceptie en een huwelijksreis veroorloven.

De meesten moeten creatief worden. Soms trouwen meerdere stellen tegelijk om te besparen op kerkgeld.

. Carrefour, Haïti. Reuters / Valerie Baeriswyl

Bruiloftsgasten kibbelen aan de buffettafel terwijl ze zichzelf helpen met eten.

Misschien slaan ze de receptie over of bieden ze op het platteland een eenvoudige maaltijd aan met brood, gebakken bakbananen, rijst en koffie. Soms zorgt het hele dorp voor voedsel. Er kunnen geschillen ontstaan ​​als er niet genoeg is voor iedereen die komt opdagen, of als gasten proberen om gerechten of drankjes mee naar huis te nemen.

Meestal is de cake niet groot genoeg voor iedereen om een ​​stuk te hebben, dus wordt het tentoongesteld tijdens de bruiloft en later thuis geconsumeerd door het paar en hun naasten.

. Baie de Henne, Haïti. Reuters / Valerie Baeriswyl

Een zwangere bruid en haar bruidegom reizen per motor naar hun receptie nadat ze zijn getrouwd tijdens een dubbele huwelijksceremonie in Baie de Henne.

Het stel kan voor een dag een pick-up truck of motortaxi’s huren om mensen rond te vervoeren. Of ze lopen gewoon naar de kerk, terwijl ze in hun bruiloftskleding heuvels op en af ​​zweten in de tropische hitte.

Ondanks krappe achtervolgingen, is de opzichtigheid van de ceremonie het enige element van de Haïtiaanse bruiloft dat nooit ontbreekt.

. Bouli, Haïti. Reuters / Valerie Baeriswyl

Bruid Louimene Louis, 25, zit naast haar neef Midene Belantine, 14, in het Creools een ‘queteuse’ genoemd, die de bruid helpt op haar trouwdag in Bouli.

“Het gaat er deels om dat je je sociale status uitdrukt”, zei Jean Pierre. “Zelfs de armste vrouwen doen hun best om een ​​mooie bruiloft te hebben, wat voor hen een grote in het oog springende processie betekent waar mensen nog lang over zullen praten.”

De bruidsstoet in de kerk kan bestaan ​​uit vrienden die de rol van koning en koningin spelen, terwijl de bruidsmeisjes en bruidsjonkers zich vaak zo kleden als de bruid en bruidegom dat het moeilijk kan zijn om van buitenaf te bepalen wie er werkelijk krijgt. wo.

. Carrefour, Haïti. Reuters / Valerie Baeriswyl

Mirla-Samuelle Pierre trekt een tiara aan terwijl ze zich klaarmaakt voor haar bruiloft in Carrefour.

DIASPORISCHE ONDERSTEUNING

Als een paar familieleden in het buitenland heeft die bereid zijn de ‘peetouders’ of getuigen te zijn, zullen deze doorgaans een financiële bijdrage leveren aan de bruiloft, inclusief het kopen en verzenden van de bruidsjurk, meestal een bouffant witte jurk.

Reggaezangeres Mirla-Samuelle Pierre, 32, zei dat haar neef die in New York woont en haar trouwmoeder was, haar jurk, schoenen, handschoenen en hoge glinsterende kroon kocht.

“Ik wilde anders zijn dan alle anderen, dus ik kreeg de langste die er was,” zei Pierre, die trouwde met haar drummer en componist-bandmaat Duckyns St-Eloi, beter bekend als ‘Zikiki’.

. Carrefour, Haïti. Reuters / Valerie Baeriswyl

Zikiki zingt voor Mirla-Samuelle als ze samen met haar vader Pierre Obas de kerk binnenkomt.

Verhaal

Ze trouwde in de kerk, voornamelijk om haar ouders te plezieren. Maar het thema van de huwelijksversiering was ‘rastafari’, wat de cultuur van de dreadlocked bruidegom weerspiegelde.

Zikiki, 38, droeg een rode, zwarte, groene en gouden sjaal over zijn witte pak en verraste zijn bruid toen ze in de kerk aankwam door het jazznummer “What a Wonderful World” te zingen.

Zoals alle behalve de rijkste Haïtianen, kozen ze ervoor om geen geld uit te geven aan een grootse receptie of huwelijksreis.

“In plaats daarvan gingen we diezelfde avond naar een nachtclub,” zei Zikiki, “en we hadden veel plezier samen.”

Valerie Baeriswyl is een van de winnaars van de Yannis Behrakis Photojournalism Grants 2019 en werkten aan dit verhaal, waarbij ze de huwelijksdagen in Haïti in de loop van meerdere jaren documenteerden.

FOTOBEWERKING GABRIELLE FONSECA JOHNSON; SCHRIJVEN SARAH MARSH, TEKSTBEWERKING ROSALBA O’BRIEN; LAY-OUT JULIA DALRYMPLE

Lees verder

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *